Komórkowy System Ograniczajacy GEOWEB® | ||||||||||
|
przenoszenie obciażeń |
ochrona skarp i zboczy | ściany oporowe | ochrona brzegów i kanałów | |
|
Zwiększenie odporności i trwałości torowisk na trasie Trzebinia-Zebrzydowice Ściśliwe, niskiej wytrzymałości podłoża gruntowe są przyczyną znacznych problemów i trudności w utrzymaniu ruchu kolejowego. Użycie komórkowego systemu GEOWEB do modernizacji torowisk umożliwia wzmocnienie gruntu oraz stabilizację torowisk przy znacznym zmniejszeniu czasu i kosztu prac w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Po raz pierwszy w polskim kolejnictwie komórkowy system GEOWEB został zastosowany do wzmocnienia podtorza linii magistralnej E-65 pod podrozjazdnicami strunobetonowymi na odcinku Trzebinia-Zebrzydowice w rejonie Zabrzeg od 50,9 do 51,1km. Użycie prototypowego w warunkach PKP systemu zostało poprzedzone szczegółowymi analizami i porównaniami z tradycyjnymi metodami, uwzględniającymi min.
Ochrona rosnących w podnóżu nasypu dębów spowodowała rezygnację z modernizacji torów metodami „chemii budowlanej”. Brak krajowego doświadczenia w zakresie stosowania technologii komórkowego ulepszania gruntów podtorzy sprawił, że przeznaczony do modernizacji odcinek przekształcono okresowo w doświadczalny poligon torowy. Modernizacja w/w odcinka wynikała z potrzeby wzmocnienia nasypu o wysokości 5m, którego podłoże stanowią słabonośne grunty pradorzecza rzeki Wisły. Górną warstwę nasypu tworzyły uplastycznione iły i gliny, zaobserwowano także występowanie tiksotropii.
Modernizację odcinka torów od 50,9 do 51,1km wykonano w dwu etapach,
w pierwszym zmodernizowano tor nr 2 a w drugim tor nr 1. Geosiatki
rozkładano w kierunku prostopadłym do osi torów. Pozwoliło to na instalację
sekcji geosiatek w taki sposób aby po zdjęciu warstwy podtorza toru nr 1 i
rozciągnięciu geosiatki do wymiaru nominalnego a następnie doszycie części
sekcji uzyskanie wymaganej projektem szerokości wzmocnienia 7,2m.
Łącznie do modernizacji obu torów użyto 142 sekcje GEOWEB o
powierzchni ponad 2100m2 o wymiarach w pozycji rozłożonej 6,1m x 2,44m x 0,2m.
Pod geosiatkami komórkowymi ułożono geowłókninę, kilkucentymetrową warstwę
piasku oraz 3 poziome przepusty. Łączna grubość podsypki oraz warstwy
wzmacniającej była równa 0,65m. Modernizację torów przeprowadzono w okresie od 13 listopada do 10 grudnia 1996 roku. Korzyści wynikające z użycia systemu GEOWEB poza niższymi kosztami to min. wykonywanie modernizacji bez przerywania ruchu na sąsiadujących torach, krótki czas modernizacji oraz zminimalizowanie osiadania. Obecnie po blisko dwu latach od modernizacji ruch kolejowy prowadzony jest bez ograniczeń z zakładaną prędkością rozkładową. |
Copyright (c) 2000-2010 geoweb.pl |