|
| |
Zabezpieczenie nasypu linii kolejowej na trasie Katowice - Warszawa w miejscowości Chruszczobród k/ Dąbrowy Górniczej
Niestabilne nasypy kolejowe stwarzają znaczne problemy i trudności w utrzymaniu
ruchu kolejowego. Prowadzi to zwykle do zmniejszenia prędkości ruchu kolejowego
lub w skrajnych sytuacjach do wyłączania z ruchu niebezpiecznych odcinków.
Komórkowy system GEOWEB stosowany jest od kilkunastu lat w kolejnictwie do
ulepszania gruntów, wzmacniania podtorzy i nasypów pokryciami ochronnymi lub
ścianami oporowymi.
Po okresie intensywnych opadów deszczu w 1997 roku zaobserwowano odkształcenia
skarpy i korony nasypu toru nr 3 towarowej linii kolejowej Katowice-Warszawa
w miejscowości Chruszczobród (285.2 - 285.26 km). Deformacje toru, obniżenia
niwelety, pęknięcia oraz szczeliny w gruncie zostały zlikwidowane poprzez
uzupełnienie i zagęszczenie podsypki tłuczniowej. W styczniu 1998 roku zauważono
wyraźne szczeliny, usuwanie się gruntu oraz przewały świadczące o niestabilności
nasypu.
Niepokojący stan nasypu doprowadził do zmniejszania prędkości pociągów a pod
koniec marca 1998 roku do podjęcia decyzji o zamknięciu toru dla ruchu kolejowego.
Przeprowadzone badania wykazały, że blisko 50-letni nasyp zbudowany jest w górnej
części ze słabonośnych gruntów takich jak żużel wielkopiecowy, wapienie oraz
poniżej z iłów oraz z iłołupków, stwierdzono także występowanie zjawisk krasowych.
Celem projektowanej naprawy nasypu było wybudowanie równego, wytrzymałego i bezpiecznego
torowiska oraz odbudowa i zabezpieczenie uszkodzonej skarpy. Rozpatrywano kilka
wariantów naprawy min. usunięcie słabego gruntu do głębokości prawie czterech
metrów poniżej podtorza, odbudowę podtorza z sypkich gruntów, muru z żelbetonu
lub z kamienia łamanego, umacnianie gabionami oraz system GEOWEB. Ostatecznie
do naprawy uszkodzonego nasypu wybrano system GEOWEB ze względu na możliwość
szybkiego przywrócenia ruchu, rezygnację z głębokiej wymiany gruntu, mniejszy
koszt oraz minimalizację osiadania.
Naprawa systemem GEOWEB objęła swym zakresem wzmocnienie podtorza, zabezpieczenie
prawej skarpy nasypu pokryciem ochronnym i ścianą oporową. Ze względu na konieczność
jak najszybszego dopuszczenia toru do ruchu kolejowego w pierwszej kolejności
zakończono odbudowę podtorza. W trakcie odbudowy podtorza wykonano badania
płytą VSS, wyniki potwierdziły przewidywany wzrost wtórnego modułu odkształcenia
E2 równego 26,5 - 50,0 MPa dla istniejącego nasypu i 112,5 - 115,4 MPa dla
warstwy wzmocnionej komórkowym systemem GEOWEB.
Odbudowę podtorza i zabezpieczanie
prawej strony nasypu rozpoczęto pod koniec maja, montaż sekcji GEOWEB na skarpie
rozpoczęto 23 czerwca a na podtorzu 29 czerwca. Odbudowywany odcinek linii
dopuszczono do ruchu kolejowego 10 lipca. Instalacje Komórkowego Systemu
GEOWEB zakończono 30 lipca. Łącznie do modernizacji niestabilnego odcinka
użyto prawie 4000 m2 geosiatki komórkowej GEOWEB. Ruch kolejowy został przywrócony
w dniu 10 lipca z prędkością 15 km/godz., z dniem 2 sierpnia zwiększono prędkość
do 30km/godz. Wyniki przeprowadzonych badań oraz obserwacji podtorza i nasypu
pozwoliły na przywrócenie rozkładowej prędkości ruchu w dniu 29 września 1998 roku.
| |